reklama

Nový článok Svedomie

Dnes som bol na súde.  Občas tam chodievam aj keď sa mi nechce. Toto bol taký prípad. Tušil som, ako súd rozhodne a to ma vôbec netešilo.  Niesol som kopu podkladov, ktoré som niekoľkokrát preštudoval s pocitom, že to, čo je v jednom z rozhodnutí napísané je alebo omyl, alebo neschopnosť alebo niečo, čo nechcem označiť, lebo potom by to malo byť posledné rozhodnutie jednej sudkyne. Nakoľko viem o koho ide, myslím si, že v žiadnom prípade nemôže byť reč o nedostatku vedomostí a nechce sa mi veriť, že by išlo o omyl. Výsledkom hodín mojich úvah je, že musí ísť o rozsudok, ktorý je v súlade len s jej svedomím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Žijeme v XXI. storočí a v našej krajine sa stále stretávame s pojmom svedomie na miestach, kde by som to ani najmenej neočakával. Tým najdôležitejším z týchto miest je náš parlament, naša Národná rada. Celkom 150 občanov Slovenskej republiky, ktorých sme my ostatní, uveriac neuveriteľný sľubom, podľahnúc neodolateľnému šarmu kandidátiek a kandidátov na funkciu poslanca ústavodarného orgánu našej vlasti, vypnúc na chvíľu rozoznávacie centrá našich mozgov a riadiac sa iba inštinktami zvolili za poslancov Národnej rady SR. Dali sme im obrovské právomoci a neuveriteľne málo povinností. Očakávame od nich iba jedno - že sa vo svojej práci budú riadiť svojimi vedomosťami, zákonmi tejto krajiny a na moje prekvapenie v dnešnej dobe ešte aj svojim svedomím. Tejto otázke sa budem venovať na budúce. Dnes by som sa chcel venovať významu svedomia v práci našich sudcov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bol som dnes na súde. Aj npriek tomu, že som rozhodnutie očakával, odchádzal som značne rozhorčený. Dôvod tohto rozhorčenia je zrejmý zo zdôvodnenia rozhodnutia. Bolo veľmi krátke ale o to vystižnejšie. Ako povedala sudkyňa: Nakoľko som viazaná právnym názorom súdu vyššieho stupňa ... . Išlo o opakované prerokovanie veci, ktorú už raz rozhodol súd prvého stupňa. Vec bola jasná, návrh na konanie sa zdal byť prejavom nevedomosti a tak aj znelo rozhodnutie. Návrh bol zamietnutý. Ale čo sa nestalo?

Vrátim sa trochu späť. Na úplnom začiatku bola veľmi rýchla okamžitá výpoveď. Ako taká bola zlá, daná nekompetným človekom a teda nebolo nič prekvapujúce, že ju konajúci súd označil za neplatnú. Napriek tomu, že na strane odporcu bol najvyšší predstaviteľ opátstva , zastúpený kvalifikovaným a váženým advokátom. Nie je teda prekvapujúce, že využili svoje právo a podali odvolanie. Čo čert nechcel, o veci rozhodoval senát, ktorý má na Krajskom súde svoje meno a svoje renomé. Svojmu menu tento senát dostál a rozhodnutie potvrdil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdalo sa, že všetko skončilo, prepustený zamestnanec bol prijatý a opäť prepustený. Zrazu, po uplynutí všetkých zákonných lehôt na použitie mimoriadnych opravných prostriedkov, vstúpil si niekto do svedomia a možno aj do svedomia iných a možno nie len do ich svedomia . Možno šlo o niečo dôležitejšie. Lebo zrazu prišiel na súd návrh na obnovu konania. Úsmevný pokus, povedal by každý, kto trochu rozumie právu. Asi chcel advokát ešte trochu zarobiť a tak podal beznádejný návrh. Beznádejný? Všade inde, len nie na Slovensku. Tu je všetko iné. U nás predsa rozhoduje svedomie. A tak beznádejný návrh, zamietnutý prvostupňovým súdom, dostal sa do rúk tej správnej sudkyne, ktorá má to správne svedomie a neskutočné sa zrazu stalo. Konanie bude obnovené. Aj keď iba z vôle súdu vyššieho stupňa. Pri odchode položil som opátovi otázku, či nebol v hre tlak na svedomie spôsobený primeraným obnosom. Čakám na opoveď.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poviete si nič nové na Slovensku. Možno je to tak. Dnes som čítal na týchto stránkach príspevok o inej sudkyni. Takých príspevkov by bolo asi každý deň niekoľko. Rozmýšľam ako dlho to bude ešte trvať. Neverím, že to zmení terajšia pani ministerka. Neverím, že je to tá správna osoba. Veď jej stačí dať otázku, na ktorú nie je pripravená a všetci poznajú, čo v nej je. Ale na jej obranu musím napísať, že neverím, že to zmení ktokoľvek. Aspoň nie do tej doby, kým naši "úradníci" budú rozhodovať na základe zákona, svojich vedomostí a svojho svedomia. Nedokážem pochopiť, čo v tom robí to svedomie. V justícii je podľa mňa osobitne dôležité, aby súdy a všetci, ktorí majú čo robiť s právom - sudcovia, prokurátori, ale aj advokáti a policajti ako vyšetrovatelia, by sa mali riadiť jedine a výhradne zákonom. Veď načo nám sú zákony, ak nad ne staviame svedomie. Niečo, čo vlastne ani nedokážeme definovať. Myslím si, že justícia musí byť sekulárna. V justícii nemá čo robiť náboženstvo ani politika. V tomto prípade je to úplne jedno o koho ide. Ak znásilníme zákony ako službu niekomu, možno v naivnej viere v krásne zajtrajšky a možno len pre Judášových 33 strieborných, páchame tú najvyššiu neprávosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lebo len svedomie je pre mňa riešením tohto problému. Neviem si predstaviť, že na súde o našich právach a povinnostiach rozhoduje niekto neznalý zákonov. Tak zlé to s našimi súdmi hádam predsa len nie je. Ja stále verím - a ku sudcom sa väčšinou podľa toho aj správam - že sudca je tá najdôležitejšia osobnosť v našej spoločnosti, osoba hodná osobitnej úcty. Mala by to byť žena alebo by to mal byť muž, pred ktorým obrazne povedané klobúk dolu. Pred niektorými z nich ten klobúk dolu nedávam. Žiaľ, dnes sa ich rady rozšírili o ďalšiu sudkyňu. Je mi to strašne ľúto, ale ešte viac ma to hnevá. A som rozhodnutý proti tomu bojovať. Nie pre seba ale v záujme mojich detí a možno aj mojich vnúčat. A prosím všetkých, ktorí o podobných " spravodlivých a v súlade so zákonom vydaných rozhodnutiach " vedia, pridajte sa ku mne. Dajte mi vedieť a ja sľubujem, že sa nevzdám a budem sa snažiť dosiahnuť, aby naše deti nemuseli odchádzať z tejto krajiny, kde svedomie je kladené nad zákony a nad spravodlivosť.

Ján Bišto

Ján Bišto

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 54 rokov, pracujem podľa možností, trochu ako právnik, trochu ako prevádzkovateľ reštaurácie. Som ženatý a mám dvoch synov, naktorých som hrdý. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu